A Fülöp-szigetek, múlt hét szerdán, közvetlenül a legfontosabb export piacához, a Japán fogyasztókhoz fordult, hogy fogadják el az importált banán áremelkedését, és segítsenek viselni a termelési költségek emelkedését.
A Fülöp-szigetek tokiói nagykövetségének jelentése szerint az üzemanyagárak és a mezőgazdasági termékek árai sok termelőt a csőd szélére sodornak, és a japán fogyasztókat arra kérik, hogy a „fenntartható banánért” vegyenek részt a terhekben.
„Irreális és igazságtalan lenne a Fülöp-szigeteki banántermelők számára a status quo fenntartása” – mondta Jose C. Laurel V. nagykövet az újságíróknak.
„Az egyik fontos dolog, amit meg kell tennünk, hogy megértetjük a fogyasztókkal, miért van szükség az áremelésre” – mondta Robispierre L. Bolivar, a Fülöp-szigeteki nagykövetség második embere.
Japánban a fogyasztói árak több évtizedes defláció után megugrottak, amit a jen 20 éves mélypontra esése, az energiaárak emelkedése és az ukrajnai válság okozta logisztikai elakadások gyorsítottak fel.
Különösen az élelmiszerárak kerültek a figyelem középpontjába, a snack gyártóktól kezdve a sörgyárakig mindenütt, ahol hosszú évek óta, most először emeltek árat.
A Teikoku Databank piackutató múlt héten arról számolt be, hogy 2022-ben több mint 10 000 élelmiszer ára emelkedett vagy emelkedni fog Japánban. Az ENSZ kereskedelmi adatai szerint 2020-ban Japán volt a Fülöp-szigeteki banán első számú exportcélja, éppen csak meghaladva a Kínába irányuló szállítmányokat. A japán háztartások évente átlagosan 4387 jent (32,92 dollár) költenek banánra, többet, mint bármely más gyümölcsre a mezőgazdasági minisztérium adatai szerint.