Ebben a részben is lehetőségünk lesz felfedezni, hogy a világ egyes részein, hogyan fejlesztik a vasúti közlekedést, hogy minél kényelmesebben és minél gyorsabban érjék el az utasok a kívánt célpontjaikat.
6: „Al Boraq” 320 km/h (Marokkó)
A marokkói Al Boraq, Afrika leggyorsabb vonata.
Afrika első, és eddig egyetlen nagysebességű vasútja, 2018 novemberében nyílt meg az utazóközönség előtt, amely a marokkói Tanger kikötővárosát köti össze a marokkói Casablancával.
Az iszlám prófétákat szállító mitikus lényről „Al-Boraq”-nak elnevezett vonat, az ország tervezett 1500 kilométeres nagysebességű vasúthálózatának első szakasza.
A francia gyártmányú TGV Euroduplex elektromos vonatok, akár 320 km/h sebességgel közlekednek a Tanger és Kenitra közötti 186 kilométeres új vonalon.
A 2 milliárd dolláros projekt magában foglalta a Rabat és Casablanca közötti 137 kilométeres meglévő szakasz vágányainak magasabb sebességre történő korszerűsítését is, ami a végponttól végpontig tartó menetidőt 4 óra 45 percről mindössze 2 óra 10 percre csökkenti.
Ha a Casablancába tervezett új vonal is megépül, az utazási idő mindössze 90 percre csökken.
Az Al-Boraq tartja az afrikai vasúti sebességrekordot is – a 2017-es üzembe helyezése előtti tesztek során az Alstom által épített 12 vonat egyike 357 km/h sebességet ért el az új vonalon – ez több mint kétszerese az afrikai kontinensen jelenleg közlekedő második leggyorsabb vonat sebességének.
7: AVE S-103 — 310 km/h (Spanyolország)
Spanyolország az elmúlt 30 évben jelentős összegeket fektetett a nagysebességű vasúthálózat fejlesztésébe
Spanyolország 1992-ben csatlakozott ahhoz a klubhoz, amely a nagysebességű vonatokat üzemeltető országokat foglalja magába. Az első időben még Franciaországból importált TGV-technológiára épülő gyorsvasúti szerelvényeket lecserélve, saját szupergyors vonatokat fejlesztett ki, és kiépítették Európa leghosszabb, Madridból Sevilla, Malaga, Valencia, Galícia és Barcelona felé irányuló, külön erre a célra szolgáló távolsági vonalakból álló hálózatát.
Az AVE, amely a spanyol Alta Velocidad Espana (spanyol nagysebességű) rövidítése, de egyben a madár spanyol szava is, általában 310 km/h utazó sebességgel közlekedik.
A flotta büszkeségei az S-102 Talgo és az S-103 „Velaro” vonatok, utóbbi a német ICE3 erősebb rokona.
A 350 km/h maximális sebességre hitelesített és 404 ülőhelyet kínáló S-103-asok Spanyolország két legnagyobb városa között a saját fejlesztésű Talgo S-102-es nagysebességű vonatokkal közösen közlekednek.
2006 júliusában egy S-103-as megdöntötte a spanyol vasúti sebességrekordot 404 km/órával, ami akkoriban világrekord volt egy személyszállító vonat esetében.
Sok évtizeden át a spanyol vasút az alacsony sebességéről és a hosszú késéseiről volt híres, de az elmúlt 30 évben az AVE átalakította a távolsági utazást az egész országban, és a hálózat folyamatos fejlesztésével, lassan az ország minden sarkába eljuthatunk szupergyors vonatokkal.
8: KTX 305 km/h (Dél-Korea)
A dél-koreai KTX vonatok egyes szakaszokon a felére csökkentették a menetidőket.
2004 óta Dél-Korea gyorsan bővítette nagysebességű vasúthálózatát, megkerülve a klasszikus vonalakat, ahol a nehéz terepviszonyok miatt a menetidő lassú és veszteséges.
A 2004-ben a Szöul-Buszan útvonallal kezdődően a KTX vonatok akár 330 km/órás sebességgel is közlekedhetnek, bár az elfogadott felső határ 305 km/óra. Az első generációs KTX-I vonatok, amelyek a francia TGV-technológián alapulnak, a Szöul-Busan menetidőt több mint négy óráról, mindössze két óra 15 percre felezték.
Dél-Korea egyike annak a négy országnak a világon, amely Franciaország, Japán és Kína mellett olyan vonatot fejlesztett ki, amely képes több mint 420 km/h sebességgel közlekedni. A HEMU-430X új generációs prototípusa 2013-ban elérte a 421,4 km/h sebességet, és ezzel megdöntötte a korábbi koreai vasúti sebességrekordot, amelyet a második generációs KTX HSR-350x vonat 352,4 km/h-val állított fel.
A legújabb vonatok saját fejlesztésű technológiát használnak, nyomásszigetelt fülkékkel, hármas üvegezéssel rendelkeznek a zaj csökkentése és a számos alagútban való kényelmetlenség kiküszöbölése érdekében.
A KTX a fő útvonalakon, óránként akár két indulással és akár 20 kocsiból álló vonatokkal egy nagysebességű tömegközlekedési rendszer, amely évente több százmillió utast szállít. A KTX vonatai összekötik Szöult az ország déli részén fekvő Gwangju, Mokpo és Yeosu városokkal, valamint az északkeleti Gangneunggal – ez utóbbi a 2018-as téli olimpiai játékoknak otthont adó Pyeongchang városának kiszolgálására épült.
9: Trenitalia ETR1000 — 300 km/h (Olaszország)
Az olasz Red Arrow vagy Frecciarossa vonatok 400 km/h sebességre képesek.
Az olasz államvasutak lenyűgöző Frecciarossa (Red Arrow) nagysebességű vonatait 2017-ben mutatták be az utazóközönségnek.
A 400 km/h maximális sebességre tervezett vonatok nevükhöz méltóan, nyílszerű áramvonalas kialakításukkal, 10 000 lóerős teljesítményükkel méltó helyen állnak a leggyorsabb vonatok listáján.
Bár a személyszállítási forgalomban 360 km/óra maximális sebességre engedélyezték, az egyik vonat 2016-ban 394 km/óra sebességet ért el a teszteken.
A 200 méter hosszú vonatok 457 ülőhellyel rendelkeznek négy osztályban, a kényelmes standardtól a business, a prémium és az executive osztályig, ez utóbbiban mindössze 10 fekvőfotel és az ülőhelyen történő kiszolgálás áll a prémium kategóriát választó utasok rendelkezésre.
A Red Arrow járatok Olaszország nagysebességű hálózatán közlekednek, összekötve Torinót, Milánót és Velencét északon Bolognával, Firenzével, Rómával és Nápollyal.
A szokásos menetrendek szerint a maximális sebesség 300 km/h, ez forradalmasította a városok közötti utazást Olaszországban, jelentősen növelve a vasút piaci részesedését az olyan kulcsfontosságú útvonalakon, mint a Milánó-Róma.
Az elmúlt két év kiterjedt tesztelését követően az olasz államvasutak 2022-ben a Milánó-Párizs útvonalon, a francia TGV-kkel szállnak szembe, a Red Arrow vonatok pedig meggyőző alternatívát kínálnak az öregedő TGV-kkel szemben.
A Red Arrows egy újabb szállítmányát Spanyolországba szállítják, ahol a Madridból induló nagysebességű útvonalakon a hazai AVE és Ouigo Espana járatokkal fognak versenyezni.
10: Haramain nagysebességű vasút — 300 km/h (Szaud-Arábia)
A szaud-arábiai Haramain vonatokat úgy alakították át, hogy megbirkózzanak a sivatagi hőséggel.
A fullasztó hőség és a homokviharok nem tűnnek ideális környezetnek a kifinomult nagysebességű elektromos vonatok számára, de a szaúd-arábiai Haramain nagysebességű vasút (HHR) akár 300 km/h sebességgel köti össze Mekka és Medina szent városait.
A 450 kilométeres út mindössze két órán át tart, 35 spanyol gyártmányú Talgo vonatot használva, amelyeket kifejezetten a sivatagi üzemhez alakítottak át, hogy bírja az akár 50 Celsius fok hőmérsékletet.
Minden vonat 13 kocsiból áll, amelyekben 417 utas foglalhat helyet turista- vagy üzleti osztályon, és a HHR kapacitása évi 60 millió utas. Ez a tömegfogadó képesség a Hajj, a mekkai éves zarándoklat idején, amikor több mint kétmillió muszlim látogatja meg a város szent helyeit, nagy próbatétel elé állította a vasutat. A HHR 2018-as megnyitása óta a Medina és Mekka közötti utazás népszerű módjává vált, ami nem meglepő, Hiszen egy másik tipusú vonattal ez az utazás akár 10 órát is igénybe vehet.
+1 szuper vonat Európa közepéről
A kezdetben egyvágányú Pest–Vác közötti vasútvonalat 1846. július 15.-én nyitották meg ünnepélyes keretek között, József nádor és családja jelenlétében. A különvonat a 33,6 km hosszú utat, a Dunakeszin tartott 10 perces tartózkodással, 59 perc alatt tette meg. A Vasúton Petőfi Sándor is utazott, ennek a hatására írta a Vasúton című versét.
Az elmúlt több mint 170 év alatt a világ teljesen megváltozott, minden felgyorsult és senki sem tudja még csak megsaccolni sem, hogy a fejlődés meddig fokozható.
Így van ez itthon is, ahol bizony a fent említett távot, már kerek 40 perc alatt tudhatja maga mögött a vidám utazóközönség.
De, hát egyszer egy magasrangú MÁV tisztségviselőt megkérdeztek:
- hogyan lehet az, hogy a mai napig a menetidő majdnem ugyanannyi, mint amikor gőzmozdony közlekedett az adott vonalon?
A válasz szinte itt lapult mindannyiunk zsebében, csak nem mertük kimondani:
- “a táv nem lett rövidebb”!
Vannak ígéretesnek tűnő próbálkozások a MÁV részéről, hiszen az Adria expressz kényelmes alternatívája lehet a repülő vagy autós kirándulásnak. De vajon mikorra érjük el a magyar vasúti hálózatunk fejlesztésével azt a világon egyre inkább megkerülhetetlen színvonalat, hogy a jelenlegi kb 12 óra helyett, 3 óra alatt elérhessük a Dalmát tenger partját?